Vem är… – En gruppövning och grupper

Ofta delas människor upp i grupper i samhället; rika och fattiga, stora och små, ljudhyade och mörkhyande, kvinnor och män, barn och vuxna osv. En del av dessa grupperingen faller sig naturligt medan andra kan kännas mer konstruerade (går gränsen mellan barn och vuxna vid en ålder eller har det mer att göra med beteende?).

Ett sätt att belysa grupper i samhället är att låta scouterna ställa sig i ett ja-hörn eller ett nej-hörn utifrån huruvida de ingår i en viss grupp.

Förslag på ja-och-nej-frågor som delar upp deltagarna i grupper:

Ganska neutrala frågor/grupperingar:

  • Vem är från Stockholm?
  • Vem är scout?
  • Vem har bruna ögon?
  • Vem har katt?
  • Vem kan se?
  • Vem har hund?
  • Vem kan räkna?
  • Vem har bil?
  • Vem tycker om spagetti?
  • Vem är högerhänt?
  • Vem har blå ögon?
  • Vem är vänsterhänt?
  • Vem spelar fotboll?
  • Vem kan höra?
  • Vem tycker om Hammarby?
  • Vem kan gå?
  • Vem tycker om glass?
  • Vem tycker om potatis?
  • Vem pratar ett annat språk förutom svenska?
  • Vem är 8 år?
  • Vem är 9 år?
  • Vem gillar grönt?
  • Vem har ett syskon?
  • Vem har någon matallergi?
  • Vem gillar idrott i skolan?
  • Vem gillar matte i skolan?
  • Vem gillar att läsa böcker?
  • Vem kan baka chokladbollar?
  • Vem kan göra pepparkakshus?
  • Vem tycker det är kul att hugga ved?
  • Vem tycker om scoutläger?
  • Vem har bra balanssinne?
  • Vem gillar att åka tåg?
  • Vem gillar jul?
  • Vem gillar att åka skidor?

Något mer polariserande frågor/grupper (grupperingar som kan ha tydliga för- eller nackdelar ur ett rättviseperspektiv):

  • Vem är från Sverige?
  • Vem är tjej?
  • Vem är kille?
  • Vem tror på en gud?
  • Vem kan läsa?
  • Vem har bott i ett annat land än Sverige?

Vissa av frågorna bjuder in till diskussion och det kan vara smart att låta deltagarna säga något om de drar fördel av att vara med i någon av grupperna de är med i, exempelvis grupperna ”svensk” eller ”kille”.