Kanothajk med lite av varje

Borta bra men hemma bäst? Nej, ute i skogen i tält är bäst!

Efter fyra intensiva dagar så är nu kanothajken till ända men kvar är alla fina minnen. Så vad gjorde vi då som var så minnesvärt? Jo, det ska jag berätta.

Dag 1

Allt började i ottan, redan klockan 9 träffades vi vid kyrkan och vi for iväg mot Åkersberga. Tyvärr hade kanotuthyraren tagit en oannonserad semester, eller något i den stilen. Han var i alla fall inte på plats när vi skulle hämta ut kanoterna. Först vid tvåtiden, fyra timmar försenade, fick vi tag på någon som kunde låsa upp kanoterna åt oss. Nåja, vi kom iväg till slut och medan vi väntade så åt vi mat och byggde barkbåtar. Några av scouterna såg dessutom en kräfta i ån!

Vi delade upp oss två och två i kanoterna, utom i en där vi var tvungna att vara tre eftersom vi var ett udda antal deltagare. Att sitta i mitten är inte alltid så bekvämt, men man slipper paddla i alla fall. Alltid något.

På en tidigare kanothajk paddlade en stark/erfaren person bak medan en yngre/svagare/nybörjare paddlade i fören. Detta fungerade inte så bra eftersom personerna inte var jämnstarka. Den här hajken valde vi därför att para ihop oss utifrån styrka. För att ingen nybörjare skulle komma efter så paddlade en ledare alltid sist.

Paddla i tät vass

Första kilometrarna gick genom en å som på sina ställen bara var ett par meter bred och dessutom full av vass och näckrosor. Det var mysigt och lugnt men det var också väldigt lätt att styra lite snett och hamna i vassen. Detta var inte så bra för nybörjarna och det tog lång tid att komma framåt. Efter ett par timmar tvingades vi sätta fast ett par av de kanoterna på släp bakom andra kanoter, för att vi skulle hinna fram till tältplatsen i tid. Tråkigt för scouterna som sett fram emot att få paddla hela vägen men de kämpade på jättebra ändå och hade vi inte blivit fyra timmar försenade i början så hade det säkert gått mycket bättre. Nåja, vädret var fantastiskt fint i alla fall.

Två tält på ett fält vid en elledningVi kom till slut fram till tältplatsen, ett litet fält i närheten av en liten brygga. En bra tältplats så när som på ”detaljen” att det inte fanns något dass i närheten. Just detta faktum var dock ingen nyhet och vi var förberedda: Det fanns gott om buskar att kissa bakom och vi hade med oss en spade utifall att någon skulle behöva bajsa. Knappast en ideal situation, men scouter möter svårigheter med gott humör.

När vi höll på att sätta upp tälten började det duggregna. Inte ett bra tecken. Precis när tälten kommit upp så började det ösregna! Tur att det inte finns dåligt väder, bara dåliga kläder. Tur också att våra nya tält är så stora att vi utan problem kunde samlas allihopa i ett och äta mat i skydd från regnet.

Dag 2

IMG_0584Efter en härlig natts sömn så var det dags för frukost. Havregrynsgröt. Blå havregrynsgröt. Vi gjorde dock lite för lite gröt. Trots att vi gjorde tolv vuxenportioner (enligt förpackningen) så räckte det inte. Kanske var receptet anpassade efter kontorsmänniskor som inte gör av med så mycket energi på dagarna, inte scouter på hajk.

Därefter gick vi till en bensinmack ett stenkast ifrån bryggan och frågade om vi kunde få låna deras kundtoalett, vilket förstås gick bra. Varför kunde vi inte använt deras toalett tidigare? Varför detta om en spade och buskar? Jo, macken stängde ovanligt tidigt på kvällen och var definitivt inte öppen på natten så vi behövde en ”nödlösning” för att vara på den säkra sidan.

När vi packat ihop begav vi oss vidare på ån och framåt lunch var vi framme vid dagens första, och enda, delmål: En liten badstrand där vi lagade lunch. Lunchen var tomatsoppa med nybakat bröd. Här fanns också en liten brygga från vilken vi kunde titta på änderna som simmade runt. Många av scouterna tittade dock mest på sina mobiltelefoner, och gissningsvis inte bara för att kunna fotografera änderna. Mobiltelefoner är lite av ett gissel på hajker och scoutläger men det är en diskussion för en annan gång.

Det hade nu börjat blåsa upp och även om det var medvind så blev ändå kanoterna blev väldigt svårstyrda, till mångas förtret och irritation. Än en gång fick de starkare ta några av de mindre vana kanotisterna på släp. Alla scouter visade upp ett fantastiskt tålamod, både de som bogserades och de som bogserade. Nåja, den här etappen var ganska kort (så kort att vi nästan åkte för långt) och vi kom fram till andra tältplatsen utan större problem.

Denna tältplats var, med scouters mått mätt, en fullt utrustad tältplats: Vindskydd, eldplats, soptunnor och ett fräscht dass! Allt scouter behöver för att trivas.

PopcornKvällsmaten blev stroganoff med ris. Som avslutning på dagen poppade vi popcorn!

Dag 3

Sakta men säkert började nu en efter en att få fler och fler myggbett. För korta byxben och slarv med myggmedel? Möjligt. Lyckligtvis hade vi grejer i sjukvårdsväskan för att mindre besvären.

Efter frukosten (grön havregrynsgröt) var det åter igen dags att packa ihop tälten. Tälten är som sagt stora och då behövs det i alla fall fyra personer för att det inte ska ta allt för lång tid.

Vid det här laget hade vi ledare omprövat idéen att para ihop kanotister utifrån armstyrka eller längd. Istället återanvände vi konceptet från förra hajken, att en äldre och mer erfaren person sitter baktill på varje kanot. Det finns både för- och nackdelar med att byta vilka som sitter ihop i kanoterna men genom att byta varje dag så får alla i alla fall fler erfarenheter, och fler möjligheter att hitta bra kanotkompisar.

Paddlar på en sjö

Efter en förhållandevis kort paddeltur kom vi fram till den sista tältplatsen, en riktig badstrand med brygga och båtramp. En bit därifrån fanns också eldplats, tältplats och vindskydd. Mycket smidigt.

Alla scouter badade i alla fall men det vore lögn att säga att det var varmt i vattnet. Det var mest bad för att bli ren, inte för att leka och plaska. Nej, badbryggan användes mest för att slappa på.

Hajkknyte och marshmallowEtt par dagar innan vi åkte ut så nedgraderades det totala eldningsförbudet till att det är okej att elda om det görs med stor försiktighet och med släckutrustning nära till hands, något som förstås är självklarheter för alla scouter. Ett kunna elda, eller i alla fall tända eld på grillkol, var mycket viktigt för att kunna fixa två riktiga favoriter på kvällen: Hajkknyten och marshmallows.

Hajkknyten är en fantastisk och okomplicerad rätt som bevisar att mat är bäst när den är egenkomponerad. Principen är enkel: (1) tärna grönsaker, rotsaker, kött och annat smått och gott, (2) ge varje person en bit grillfolie med en klick smör i mitten, (3) lägg vad du vill ha i mitten på din foliebit och vik ihop till ett knyte, (4) lägg på glöd i tio minuter och (5) avnjut sedan din egenkomponerade rätt.

Efter mat och marshmallows var det lägerbål. Sånger, ramsor, rop och sketcher helt enkelt. Vi fick bland annat se Journalisten, Mor jag dör, Siamesiska trillingarna och Vindrutetorkarna. Underbar energi och inlevelse från alla!

Till sist var det dags att gå och lägga sig. Den här kvällen behövde vi inte ha mer än ett tält eftersom fem av oss ville sova i vindskyddet.

Dag 4

Planen var att vi skulle packa ihop tältet tidigt, äta en snabb frukost och sedan paddla till Åkersberga så snart som möjligt. Visa av erfarenheterna från dag 1-3 så bestämde vi ledare dock att vi istället skulle stanna kvar på tältplatsen och be föräldrarna att hämta upp oss vid tältplatsen istället för i Åkersberga. Som tur var så fick vi snabbt tag i föräldrarna och kunde meddela detta.

Lekar maffiaEfter frukosten (rosa havregrynsgröt) fick vi nu alltså lite fritid istället för att behöva stresspaddla in till Åkersberga. En del scouter använda fritiden till att lägga sig i gräset och läsa en bok medan andra satte sig och lekte Maffia. Maffia är ett enkelt tur-baserat rollspel som går ut på att hitta mördarna bland en grupp bybor. Deltagarna sitter i en ring och en lekledare delar, i hemlighet, ut roller till var och en. Sedan gäller det för byborna att komma på vilka som är maffiamedlemmar innan de själva blir mördade. Mycket spännande!

Framåt 13-tiden var så hajken till ända och vi åkte nöjda, trötta och myggbitna hem igen.

Så… Det finns alltid mycket att lära sig på en hajk. Några lärde sig att diska, några blev bättre på att paddla, några kom över sin hemlängtan, några lärde sig ett par rop och sånger, några testade blåbärssoppa för första gången och en lärde sig att det är dumt att gå baklänges på bryggor eftersom det är alldeles för lätt att ramla i vattnet. Och det är därför packningen alltid ska innehålla ett extra ombyte, utifall att något oförutsett händer.

Ha en fortsatt trevlig sommar!