General

Igår var det General som stod på programmet. Det är på sätt och vis en förenklad variant av Jeriko och är därmed en slags tjuv-och-polis-lek där två lag kämpar om att tillfångata det andra lagets general med hjälp av en spion. Det finns en del intressanta regler i leken som gör att lagen kan ta till olika taktiker för att vinna. Det finns exempelvis ett behov av att skydda lagets general och detta skulle kunna göras genom att offra andra lagmedlemmar.

Informationsutbyte inom laget är viktigt. Hur får man överblick över motståndarlaget? Hur sprider man information till egna laget om vem som kan vara spion, eller general, i det andra laget? Kan man sprida desinformation till motståndarnd? I jämförelse med Jeriko så är valen färre i General men i och med att scouterna är relativt unga så passar det nog bättre med lite färre regler — det minskar förvirringen och ökar möjligheterna att utveckla taktiker och därmed göra leken mer intressant.

Vi hann precis köra två omgångar innan kvällen var slut och vardera lag vann varsin gång. Med andra ord kunde vi alla vandra hemåt och känna oss nöjda med kvällen.