Fyra hörn

En värderingsövning där man behöver fundera över sina egna åsikter genom att ta ställning till tre möjliga svar på ett påstående.

Så här går det till:

  1. Platsen man ska vara på delas upp i fyra lika stora rutor/hörn.
  2. Ledaren läser upp ett påstående och därefter tre olika påståenden, plus alterantivet ”öppet hörn”.
  3. Varje hörn representerar ett av de fyra alternativen och deltagarna ska nu ställa sig i det hörn som motsvarar deras åsikt. Alterantivet Öppet hörn innebär att man inte tycker att något av de tre påståendena passar in.
  4. När alla valt hörn lyssnar man till vad deltagarna har att säga om sina val av hörn.

Förslag på frågeställningar

Det är enkelt att hitta på egna frågeställningar men om du behöver inspiration så kan du titta på listan här nedan eller kika på eller FN:s klassrumsövningar.

Ganska neutrala frågor

Det bästa med sommaren är:

  • att glassen blir mjuk i solen
  • sommarregn
  • sommarlov

Det bästa med att vara scout är:

  • att lära sig knopar
  • att ha scoutskjorta på sig
  • att äta pepparkaksdeg

Det bästa med att vara scout är:

  • att andra uppfattar en som en snäll och hjälpsam person
  • att kunna saker för att övernatta i naturen
  • att det är lättare att få nya vänner från hela världen

Den största fördelen med att vara duktig på idrott är att:

  • man kan bli rik på det
  • man kanske lever längre
  • man är stark

Det bästa med att åka på läger är att:

  • träffa nya kompisar
  • sova i tält och vara ute i naturen
  • göra något annorlunda

Det bästa med att kunna läsa är att:

  • man kan lära sig saker själv
  • man kan läsa textremsan på filmer
  • man kan hitta hem på en karta om man gått vilse

Det bästa med internet/datorer är att:

  • man kan spela spel
  • att man kan rita
  • det blir lättare att göra läxor

Det bästa med att sova är att:

  • drömma
  • vakna utvilad
  • innan man somnar kan man läsa en bok eller tidning

Det bästa på morgonen är:

  • att äta frukost
  • när man kan ligga kvar i sängen hela förmiddagen
  • att det är lugnt och tyst

Det bästa med husdjur är att:

  • de är mjuka och gosiga
  • man kan gå och promenera med de
  • de alltid verkar vara glada

Det bästa med luciatåg är:

  • när det är slut
  • alla stämningsfulla ljus
  • de fina och roliga sångarna

Om jag fick göra mig själv bättre på något sätt så skulle jag göra mig…

  • Smartare
  • Snyggare
  • Snällare

Jag vill helst känna mig…

  • Omtyckt, berömd…
  • Bekväm, nöjd med livet…
  • Duktig, smart…

Mobbning, skola och vänner

De flesta av dessa är hämtade från Om ungdomars självkänsla och Örebros lektionsövning.

Hur kan man göra för att inte känna sig ensam?

  • Behöver man det? Att vara ensam behöver inte vara något dåligt.
  • Den som är ensam har sig själv att skylla, man måste bjuda till lite själv också.
  • Att tänka att något som är större än en själv, exempelvis Gud eller en död släkting som vakar över en, kan göra att man känner sig mindre ensam.

Du har en kompis i skolan som ofta går för sig själv och ser rätt ensam ut. Hon drar sig självmant undan från den större gruppen. Vad gör du?

  • Struntar i det, om hon vill ha kompisar så behöver hon ju bara söka sig till gruppen. Hon kanske vill vara ensam.
  • Berättar för en lärare som får ta hand om det hela.
  • Söker upp henne och försöker få igång ett samtal.

Du har bestämt träff med en kompis men du glömmer bort det och träffar en annan kompis istället. Din kompis blir ledsen och arg och vägrar prata med dig dagen därpå. Vad gör du?

  • Du ber din vän om förlåtelse direkt och ber att ni ska vara sams igen.
  • Du vill gärna bli sams med din kompis men tycker att han/hon ska ta första steget, du vågar inte själv.
  • Du struntar i att ni är osams och hittar någon annan att umgås med istället.

Nu är det din kompis som glömmer bort er träff. Du är jättesur dagen därpå och vägrar prata med honom/henne. Vad gör du?

  • Du vill så fort som möjligt få slut på er osämja och tar tillbaka allt du sagt bara ni blir sams igen.
  • Din kompis är den som gjort fel, du väntar på att han/hon ska säga förlåt.
  • Du letar reda upp någon annat att hänga med istället.

För att motverka mobbing är det viktigast att…

  • De jämnåriga i skolan hjälper till, exempelvis genom att vara snälla mot de som mobbas eller genom att gå till motangrepp mot de som mobbar.
  • Vuxna i skolan sätter upp tydliga regler och tar hand om mobbning snabbt, exempelvis genom att tvinga mobbare att byta klass eller genom att agera ”korridorspolis” mellan lektionerna.
  • Det finns organisationer utanför skolan som lyssnar och ger råd, ex. BRIS.

Mobbning förekommer

  • i varje klass på skolan
  • i vissa klasser på skolan
  • på vissa skolor
Den som blir mobbad
  • har rätt att ge igen
  • bör försöka prata med någon vuxen om vad som pågår
  • bör ändra sig så att mobbningen slutar
Om jag ser eller hör någon som mobbar
  • säger jag till den eller de som mobbar att sluta
  • berättar jag för en vuxen vad jag sett
  • gör jag ingenting

Att berätta för en vuxen att någon mobbas

  • är en självklarhet för mig
  • bör undvikas, det kan förvärra situationen för den som mobbas
  • är detsamma som att lägga sig i något man inte har med att göra
Den som tittar på när någon mobbas men inte gör något
  • är lika medskyldig till mobbningen som den eller de som mobbar
  • har ett visst ansvar för mobbningen
  • har ingenting med det som sker att göra
Att använda internet eller mobiltelefoner för att sprida rykten och hot
  • är ett mycket vanligt sätt att mobbas idag
  • är ganska vanligt
  • är sällsynt
Du sitter på bussen på väg till skolan. Du ser en annan elev från din skola som blir avknuffad från sin sittplats av två andra elever. Eleven ramlar
och får rejäla skrubbsår på båda sina knän. Det ser otäckt ut men han gråter inte. Vad gör du?
  • Ingenting
  • Går fram och frågar hur det gick och om det gör ont.
  • Säger till de andra två eleverna som knuffade.
En kille gör en muntlig redovisning för klassen. Han verkar nervös. Samtidigt hör du några tjejer suck och viska längst bak i klassrummet. Vad gör du?
  • Ingenting
  • Säger åt dem att vara tysta.
  • Vänder mig om och ger flickorna en menande blick.
Anja och Helene är kompisar på fritiden, men umgås aldrig i skolan. Där är Anja retad och utfryst av det ledande tjejgänget som Helene umgås med. Vad tycker du att Anja ska göra?
  • Försöka ta kontakt med Helene även i skolan.
  • Säga nej till att träffas på fritiden.
  • Fortsätta att träffa Helene bara på fritiden.
Pelle får ofta sina saker förstörda av ett gäng killar i skolan. Nu hittar han sin ryggsäck med alla remmar avklippta. Han vet vem av dem som gjort
det, han råkade se det. En lärare kommer fram och frågar vad som hänt med ryggsäcken. Vad ska Pelle svara?
  • Att den bara gick sönder
  • Att någon klippt av remmarna.
  • Berätta vem som gjort det.

Vilket är det bästa sättet att ta itu med mobbare i skolan?

  • Flytta dem från skolan.
  • Polisanmäla dem.
  • Låt mobbare visa att de kan ändra sig efter diskussion med vuxna.
Anna och Lisa är och shoppar. Plötsligt tar Anna upp ett läppstift som hon visar för Lisa och sen stoppar i fickan. Hon går mot utgången. Vad tycker du Lisa ska göra?
  • Springa efter och stoppa henne innan hon hunnit ut.
  • Följa med ut och försöka övertala henna att gå in igen och lämna tillbaka det
  • Följa med ut, inte säga ngt direkt men kanske ta upp det lite senare
Magnus kompis dricker jättemycket på helgerna. Magnus tycker att han dricker för mycket. Hur tycker du att Magnus ska göra?
  • Prata allvar med kompisen.
  • Först prata med några fler kompisar och sedan tillsammans göra något.
  • Prata med kompisens föräldrar.
Matilda känner till att två stycken i klassen har börjat röka hasch. De är inte hennes bästa kompisar, men hon känner dem rätt väl. Vad tycker du
Matilda ska göra?
  • Prata med någon vuxen som hon litar på och be om hjälp.
  • Prata själv med kompisarna och be dem lägga av.
  • Ingenting, det är deras val.
Vad tror du är vanligaste skälet till att någon börjar röka?
  • Det känns coolt att röka.
  • Kompisar röker, grupptrycket.
  • Man känner sig mer vuxen.
Karins lärare är oerhört irriterad på Karin, hon missar ofta skoldagens första lektion och ber aldrig om ursäkt. Anledningen är att hon ser till att småsyskonen kommer till skolan eftersom mamma ofta ligger hemma bakfull och sover. Hur tycker du Karin ska göra?
  • Be att ensam få prata med läraren och berätta hur det är.
  • Prata med skolkurator eller annan vuxen.
  • Försöka få mamman be om hjälp för sitt problem.

Vad tror du är den vanligaste orsaken till att det blir slagsmål mellan ungdomar?

  • Alkohol
  • Gängbildning
  • Finns för lite för ungdomar att göra.

Vad får dig att känna dig otrygg?

  • Stora gäng
  • Mörka platser
  • Att vara ensam
Vad tror du är den vanligaste orsaken till att de flesta ungdomar inte röker eller snusar?
  • Man vet skaderiskerna med tobak
  • Föräldrarna har förbjudit det
  • Man har inga kompisar som röker
Du är på fest där alla dricker alkohol. Vad gör du?
  • Festar som alla andra
  • Säger att du inte dricker och avstår
  • Tar ett glas och häller ut det utan att någon ser
Vad ska skolan göra för att stoppa mobbning?
  • Utbilda lärare i mobbningsfrågor
  • Förbättra kontakten mellan lärare och föräldrar
  • Förbättra kontakten mellan all berörd personal

Samhälle och makt

Det bästa med att vara vuxen är:

  • att folk lyssnar på vad en säger
  • att en för rösta
  • att en får lägga sig när en vill

Den största fördelen med att vara barn är att:

  • man får leka väldigt mycket
  • man får gå i skolan
  • man åker gratis på bussen

Den som har makt i skolan har:

  • mest muskler
  • mest kunskap
  • mest pengar

Den största fördelen med att uppfattas som svensk i Sverige är:

  • att en slipper stava sitt namn
  • att det är lättare att få ett jobb som kräver utbildning
  • att slippa svara på frågan var en kommer ifrån

Den som har makt i samhället är den:

  • som har pengar
  • som andra människor lyssnar på
  • som ses som ”normal”

Det viktigast med flyktinginvandringen till Sverige är att…

  • Invandrarna lär sig svenska och kommer in i det svenska samhället.
  • Invandrarna får det bättre än de hade det i landet de flytt från.
  • Invandrarna kan skapa sig ett nytt liv med jobb, vänner och fritid.

Tror du att det skulle vara bra för Sverige att gå med i försvarsalliansen NATO?

  • Ja, vi kan inte försvara oss själva och behöver sluta avtal med andra, starkare, länder så att vi vet att vi kan få hjälp om vi behöver.
  • Ja, genom att gå med i NATO så visar vi att vi stödjer ”västvärldens” syn på demokrati och hur samhällen ska fungera.
  • Nej, genom att vara självständiga så blir vi mer trovärdiga som fredsmäklare i de krig och konflikter som redan finns i världen.
  • Nej, för om vi går med i NATO riskerar vi att drabbas av terrorattacker eftersom terrorister som hatar USA lika gärna kan attackera NATO-länder.

När länder räknar ut vad de gör för att motverka klimatförändringar så bör de kunna räkna in saker de gör i andra länder.

  • Nej, man ska inte kunna slippa undan att minska utsläppen i sitt eget land genom att donerar pengar till minskade utsläpp i andra länder.
  • Ja, det enda som spelar roll är att världens totala utsläpp av växthusgaser minskar. Klimatförändringarna påverkar hela världen och då kan man inte låta varje land bara ta hand om sig självt.
  • Ja, eftersom den rika delen av världen konsumerar varor och tjänster på ett sådant sätt att utsläppen sker i andra länder så är det rimligt att rika länder får tillgodoräkna sig åtgärder som man gör i andra länder.

Bör man ge pengar till tiggare på gatan?

  • Det här är fattiga människor som behöver vår hjälp. Hade de kunnat så hade de skaffat pengar på annat sätt.
  • Genom att ge pengar till specifika personer ”på gatan” så vet jag att hela mitt bidrag går till behövande. Om jag istället donerat pengar till en organisation, exempelvis Stadsmissionen, så hade en del pengar gått till reklam och administration.
  • Vi betalar skatt för att samhället ska ta hand om dessa människor och då ska jag inte betala mer till vissa specifika personer.
  • Genom att ge pengar till tiggare så uppmuntrar man tiggeri och människorna fastnar i ”bidragsberoende”.

För att minska min påverkan på miljön så är det viktigt att jag…

  • Minskar mitt resande, ex. genom att inte köra bil eller inte flyga.
  • Minskar mängden kött jag äter, ex. genom att äta mer fisk och fågel.
  • Köper färre prylar, skor, kläder osv.
  • Källsorterar mer.

Många vill bo i Stockholm men av flera anledningar är det svårt att bygga nya bostäder till alla som vill flytta hit. Hur skulle du göra för det ska byggas mer?

  • Förbättra och bygga ut pendeltåg och tunnelbana så att det går snabbare att komma till skola och arbete. Då gör det inget att det är svårt att bygga fler bostäder nära innerstaden.
  • Riv låga hus och bygg höghus istället. Då kan vi behålla parker och naturreservat samtidigt så vi utnyttjar ”bostadsmarken” mer effektivt.
  • Gör om industriområden, flygplatser och kanske även parker till bostadsområden. Det är viktigare att Stockholm växer än att kontor och arbetsplatser ligger i innerstaden.

Relationer och familj

Den största fördelen med att vara ett storasyskon är att:

  • man hela tiden ligger ”lite före”
  • man har någon som ser upp till en
  • man har någon att ta hand om

Den största fördelen med att vara ett lillasyskon är att:

  • man kommer undan med mer
  • man har storasyskon som hjälper en
  • att man kan vara barnslig längre

Jag vill helst att andra ser mig som…

  • Intelligent, smart…
  • Rik, viktig, inflytelserik…
  • Omtänksam, snäll…

Jag ser upp till personer som…

  • …är osjälviska och gör världen bättre.
  • …säger vad de tycker och som står för sina åsikter.
  • …tar ansvar för sig själva och som försöker göra det bättre för sig.

Jag gillar att se på film och TV som gör att jag…

  • Skrattar
  • Funderar, tänker och lär mig
  • Skriker av skräck

Hur ska ungdomar betala för allt som inte är mat och boende (dvs. nöjen, kläder, godis mm.)?

  • Föräldrar ska ge pengar till sina barn när barnen behöver köpa något.
  • Föräldrar ska ge en bestämd summa pengar till sina barn varje månad. Barnen får sedan bestämma helt själv vad de vill köpa. Barnen måste använda egna pengar till kläder, nöjen, telefon och mat som inte äts med familjen

Måste föräldrar behandla alla sina barn exakt lika?

  • Ja, allt måste vara lika.
  • Ja, men bara när det gäller presenter.
  • Nej, olika barn har olika behov.

Jag vill helst vara…

  • Dum och lycklig
  • Smart och ledsen
  • Omtyckt och olycklig

En ny kille/tjej har börjat i din klass. Han/hon är en sån som lätt får kompisar men för att få vara med i hans/hennes kompisgäng så gäller det att man har häftiga kläder, coola prylar och kan bjuda på godis ofta. Hur gör du?

  • Struntar i honom/henne. Du har ingen lust att leva upp till kraven han/hon ställer.
  • Gör vad du kan för att få vara med i gänget. De verkar ha så kul.
  • Samlar ihop ett eget kompisgäng där ni har mycket roligare utan krav.